تلسکوپ فضایی جیمز وب ( JWST)





























نگاهی به فراسوی آسمان

 تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال حاضر و بعد از تکمیل شدن آن بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می شود با همکاری دو ابرقدرت فضایی جهان یعنی آژانس فضایی آمریکا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال ساخت است. این تلسکوپ به عقیده اخترشناسان وکیهانشناسان می تواند کاستی های تلسکوپ فضایی هابل را برطرف کرده و چشمان کنجکاو آدمی را بر گوشه و کنار نادیده جهان هستی و در عین حال بسیار دور باز کند.

هزینه ساخت جیمز وب به طور دقیق معلوم نیست چرا که پروژه ی پرخرجی محسوب می شود ولی هزینه ای معادل با 3/5 میلیارد دلار برای ساخت آن تخمین زده شده است که نشان دهنده عظمت طرح و همچنین ظرافت آن است .
ویژگی های جیمز وب
آینه جیمز وب از 18 تکه شش ضلعی تشکیل شده است که وقتی در کنار هم قرار گیرند‚ قطر آینه ی آن به 6/4 متر می رسد که دیدن کور نقطه های جهان را برای اخترشناسان و بخصوص کیهانشناسان فراهم می کند. درازای این تلسکوپ چیزی حدود 24 متر و بلندای آن هم در حدود 12 متر است و مداری که برای استقرار آن تعیین شده اندکی بیش از 5 میلیون کیلومتر از سیاره مادری یعنی زمین فاصله دارد‚ مسئله دیگری که در رابطه با تلسکوپ فضایی جیمز وب ارزش گفتن داردعمر کاری آنست که توسط سازندگان آن تخمین زده شده و حدود 10 سال است ولی همانند هابل می تواند با سرویسهای منظم به کار خود برای مدت بیشتری ادامه دهد و سالهای متمادی به کمک منجمان بشتابد و اطلاعات درخور توجهی از وضعیت جهان در ابتدای انفجار بزرگ (BIG BANG) به اخترشناسان بدهد که این امر را باید مدیون دستگاههای دریافتی اشعه مادون سرخ نصب شده بر روی آن دانست .
این تلسکوپ امیدواری های زیادی را برای کشف مجهولات و ناشناخته های کیهان به دانشمندان داده است چرا که می تواند میدان دید آنها را در فضا عمیق تر کرده و آنها می توانند گذشته کیهان را به طور دقیق تری مورد بررسی قرار دهند کاری که هابل نتوانست بود به خاطر کوچک بودن آینه اش و هم به خاطر سیستم های قدیمی ترش نسبت به جیمز وب انجام دهد .
این تلسکوپ به افتخار جیمز وب یکی از مدیران موفق ناسا نامگذاری شده است و قرار است در سال 2013 توسط موشک آریان 5 متعلق به سازمان فضایی اروپا (ESA) در مدار قرار گیرد تا یکی از بزرگترین آرزوهای اخترشناسان و کیهانشناسان را که دیدن ژرفای جهان لایتناهی است برآورده کند .




نوشته شده در شنبه 27 خرداد 1391برچسب:,ساعت توسط احسان|


آخرين مطالب
Design By : Pars Skin